Spanningsproblemen
Hoe ontstaan spanningsproblemen?
Als de spanning op ons elektriciteitsnet goed is, werken elektrische apparaten normaal. Maar als de spanning afwijkt, ontstaan er spanningsproblemen. Meestal betekent dit dat de spanning te hoog of te laag is op ons energienet. Op zonnige dagen wordt er bijvoorbeeld veel stroom opgewekt, maar te weinig verbruikt. Hierdoor kan de spanning op ons elektriciteitsnet te hoog worden. U merkt dit doordat uw omvormer zichzelf automatisch uitschakelt om veiligheidsredenen. Gelukkig gaan uw elektrische apparaten in huis hier niet kapot van. Ook kan er een te lage spanning ontstaan als er tegelijkertijd veel elektriciteit wordt gevraagd. Bijvoorbeeld wanneer mensen 's avonds thuiskomen en tegelijkertijd hun elektrische auto willen opladen. Als de spanning te laag is, kunt u dit merken doordat uw lampen gaan knipperen.
Hoe pakken jullie de spanningsproblemen aan?
We zitten midden in de grootste verbouwing ooit aan ons elektriciteitsnet. Daar gaat iedereen iets van merken. De komende jaren moeten we ons elektriciteitsnet verzwaren. Die opgave is zo groot, dat het werk niet allemaal tegelijk uitgevoerd kan worden. Hiervoor moeten we keuzes maken en vernieuwende werkwijzen gebruiken. Voor het oplossen van spanningsproblemen kiezen we voor een wijkgerichte aanpak, ook wel de buurtaanpak. Dit betekent dat wij het net buurt voor buurt verzwaren en starten in wijken waar de maatschappelijke impact het grootst is. Zo breiden we de komende jaren ons elektriciteitsnet zo effectief mogelijk uit.
Wil u weten waar we aan het werk zijn? Bekijk dan in dit overzicht de plaatsen waar we nu aan het werk zijn.
Meer weten? Kijk of uw antwoord hier staat
Door te veel capaciteit op het energienet is terugleveren op heel zonnige dagen niet altijd mogelijk. Dit probleem komt voor op adres-, straat- of wijkniveau. Via onze website controleert u of er op dit moment problemen met het terugleveren van energie bekend zijn op uw adres.
Als netbeheerder wil Liander weten wat er op het energienet gebeurt. Daarom is het belangrijk dat u uw zonnepanelen aanmeldt via energieleveren.nl. Dit is een wettelijke verplichting. Zo werken wij als netbeheerder aan het energienet van vandaag en morgen.
Controleer uw eigen apparatuur en binnenhuisinstallatie eerst grondig. U kunt daar een erkend installateur voor inschakelen. Meet uw installateur een spanning die buiten de normen valt? Vul dan het formulier in op onze website.
Valt uw omvormer overdag zomaar (meerdere keren) uit? Dan kan een te hoge netspanning de oorzaak zijn van de storing. Uw omvormer heeft een functie die ervoor zorgt dat deze zich uitschakelt bij een te hoge netspanning. Zodra de netspanning bij u boven 253 Volt komt, schakelt de omvormer uit veiligheid af. Met als gevolg dat er ook geen stroom meer opgewekt kan worden. Dit is wettelijk geregeld en staat beschreven in de normen waar een omvormer aan moet voldoen.
- Als uw omvormer een storing aangeeft, meld dit dan bij uw installateur.
- Als blijkt dat uw eigen installatie niet de oorzaak van de storing is, kunt u dit bij ons melden via de website
Als netbeheerder willen wij klanten helpen duurzame keuzes te maken. De vraag naar elektriciteit en het aantal zonnepanelen neemt enorm toe. Dit zorgt voor grote drukte op het elektriciteitsnet. Het energienet kan dit niet altijd meer aan. Hierdoor kan het op zonnige dagen lokaal helaas voorkomen dat zonnepanelen op woningen tijdelijk geen elektriciteit aan het net kunnen terugleveren.
Als het te druk wordt op het elektriciteitsnet kan niet alle stroom goed worden verwerkt. De spanning in de elektriciteitskabel gaat dan omhoog. Is de spanning te hoog? Dan schakelt de omvormer de zonnepanelen uit of gaat de omvorming in storing. Dit is wettelijk geregeld en staat beschreven in de normen waar een omvormer aan moet voldoen. Zo wordt schade aan elektrische apparatuur van consumenten en ondernemers voorkomen.
Onlangs heeft de geschillencommissie Energie geoordeeld dat de netbeheerder niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de gemiste inkomsten veroorzaakt door het afschakelen van de omvormer. Ondanks dat wij ons kunnen vinden in deze uitspraak, begrijpen wij heel goed dat dit voor consumenten geen leuke boodschap is.
Liander doet er alles aan om problemen met teruglevering zoveel mogelijk te voorkomen. Hierbij is het belangrijk dat consumenten via energieleveren.nl doorgeven dat ze zonnepanelen plaatsen en het melden als hun omvormer uitschakelt door spanningsproblemen. Op deze manier krijgen wij beter inzicht in waar aanpassingen in het elektriciteitsnet nodig zijn.
Nederland heeft een van de betrouwbaarste stroomnetten van de wereld. Dit is echter niet ontworpen voor de snelle ontwikkelingen die nu plaatsvinden. De netbeheerders zien dat de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam energieverbruik, duurzame opwek, elektrisch vervoer en warmte in hoog tempo gelijktijdig opgaan waardoor het letterlijk knelt op het stroomnet. Het elektriciteitsnet is ontworpen voor distributie van elektriciteit vanaf grote centrales naar kleine verbruikers en niet voor decentrale opwek zoals we nu zien. Dit vraagt dat we het elektriciteitsnet ombouwen naar een net die dat wel kan.
De netbeheerders werken hard aan innovaties en de uitbreiding van het stroomnet. De opgave is echter zo groot dat het werk simpelweg niet allemaal tegelijk uitgevoerd kan worden. Daardoor zal het stroomnet de komende jaren op meer plaatsen zijn maximale capaciteit bereiken. Iedereen, zowel consumenten als ondernemers en instellingen, kan merken dat ze de komende jaren langer moeten wachten op toegang tot het elektriciteitsnet en extra capaciteit. Ook zal het aantal spanningsproblemen toenemen, waardoor zonnepanelen van consumenten tijdelijk niet terugleveren aan het net.
Wilt u weten of u op uw adres kunt terugleveren? Doe dan de postcodecheck.
- De elektrische apparaten bij u in huis.
- De elektrische apparatuur van buurtbewoners die op hetzelfde net zijn aangesloten.
Bij klanten waar de spanning wel eens te hoog oploopt, gebeurde dit in 2021 gemiddeld 11 uur per jaar . Dit is minder dan 1% van het totaal aantal zonuren per jaar in Nederland (gemiddeld 1550 zonuren).
Het gaat hier om een gemiddelde. Dit betekent dat de situatie per regio hiervan kan afwijken.
Nee, spanningsproblemen hebben niks met de levering van energie te maken. Bij spanningsproblemen komt (te) veel stroom op het net of wordt er te veel aan stroom afgenomen. Deze hoeveelheden stroom zorgen ervoor dat de spanning (te veel) omhoog gaat of (te veel) daalt. Als deze te hoog is, schakelt bijvoorbeeld een omvormer van zonnepanelen zich uit.Omvormers zijn zo ingesteld dat ze automatisch uit voorzorg boven een bepaalde spanning uitvallen. Dit is wettelijk geregeld en staat beschreven in de normen waar een omvormer aan moet voldoen. Als de spanning te laag is, kunnen lampen gaan knipperen of kunnen elektrische apparaten minder goed gaan functioneren
Daar kunnen we nu niets over zeggen. Er is nog te veel in beweging. We werken hard aan het uitbreiden van de energienetten en innovaties. De opgave is echter zo groot dat het werk niet allemaal tegelijk en op tijd uitgevoerd kan worden. Op meerdere plekken zal het stroomnet daarom de komende jaren zijn maximale capaciteit bereiken.
- De apparatuur van uw zonnepaneel-installatie
- Overige elektrische apparaten in uw huis: overspanning kan schade toebrengen aan uw apparaten, zoals uw tv, computer en witgoed.
- Het Liander elektriciteitsnet en apparatuur van mensen die in uw buurt op het elektriciteitsnet zijn aangesloten: overspanning kan leiden tot storingen en schade op het net, waardoor ook andere mensen in uw buurt zonder stroom komen te zitten.
- Schade aan uw apparatuur.
- Brandgevaar: overspanning kan brandgevaar opleveren.
- Storingen op het net: door overspanning kunnen er storingen optreden op het elektriciteitsnet, waardoor ook andere mensen zonder stroom komen te zitten.
- Schadeclaims: Liander kan u aansprakelijk stellen voor de schade die ontstaat door overspanning op het net.